Awokado to owoce, które są uważane przez wielu ekspertów żywieniowych za produkt doskonały. Superfood. Zawierają ponad 25 niezbędnych składników odżywczych, takich jak witaminy A, B, C, E i K, oraz miedź, żelazo, fosfor, magnez, potas, białko, jednonienasycone i wielonienasycone kwasy tłuszczowe (omega-3), kwas foliowy i kilka innych wielce korzystnych dla naszego organizmu elementów.

Awokado, zwane również gruszką aligatora (ze względu na swój kształt oraz chropowatą skórkę) posiada długą listę potencjalnych korzyści zdrowotnych. Regularnie spożywane chroni przed różnymi chorobami i pomaga zachować zdrowy umysł i ciało na długie lata. Poznaj awokado właściwości zdrowotne. 

10 właściwości zdrowotnych awokado, o których warto wiedzieć:

Awokado - odżywia skórę

Olej z awokado działa świetnie jako naturalny balsam skóry, poprawia jej kondycję. Może również pomóc w leczeniu wielu chorób skóry, w tym łuszczycy, zapaleniu skóry, egzemy, ran czy blizn, plam starczych. 

Ponadto, obecne w owocu tłuszcze omega zmniejszają zaczerwienienie i podrażnienie skóry oraz pomagają w naturalnym procesie naprawy uszkodzonych komórek. Regularne stosowanie awokado także zmniejsza oznaki starzenia i poprawia produkcję kolagenu, który utrzymuje elastyczność i jędrność Twojej skóry.

Pokarm dla mózgu

Eksperci uważają Awokado, za jeden z najlepszych pokarmów dla zdrowia mózgu, ze względu na wysoką zawartość kwasów omega-3 kwasy tłuszczowe i witaminy E. Kwasy tłuszczowe omega-3 utrzymują prace mózgu w zdrowiu poprzez poprawę ukrwienia kory czołowe odpowiedzialnej za podejmowania decyzji, planowanie czy krytyczne myślenie. Badania kliniczne wykazały, że występująca w awokado witamina E, zapobiega chorobie Alzheimer’a. A nawet cofa jej objawy we wczesnym stadium choroby. Dlatego warto jeść prewencyjnie, jedno awokado dziennie.

Awokado właściwości - zdrowe serce

Badania pokazują, że ludzie, którzy jedzą awokado, bogate w substancje odżywcze, rzadziej cierpią na choroby serca. Zawarta w awokado witamina B6 oraz naturalny kwas foliowy pomagają regulować poziom homocysteiny, niebezpiecznej substancji we krwi. Ponadto potas, pomaga regulować ciśnienie krwi i fitosterole, które zmniejszają wchłanianie cholesterolu. Mononienasycone kwasy tłuszczowe zmniejszają również ryzyko chorób serca, udaru, poprawiają ogólny poziom lipidów we krwi.

Ciąża

Wysoka zawartość kwasu foliowego w awokado może chronić nienarodzone dziecko, pomóc rozwijać mózg oraz inne narządy płodu. Jedna filiżanka awokado stanowi prawie jedną trzecią zalecanej dawki kwasu foliowego dla kobiet w ciąży.

Chroni przed rakiem

Awokado pomaga zapobiegać powstawaniu nowotworów w jamie ustnej, skóry i prostaty. Właściwości przeciwnowotworowe awokado są związane z jej niezwykłymi właściwościami przeciwzapalnymi. Ponadto, kwas oleinowy z awokado jest skuteczny w profilaktyce raka sutka.

Awokado dobre na stawy

Awokado posiada właściwości przeciwzapalne, które pomagają zapobiegać lub zmniejszać zapalenie stawów. Owoc ten jest również bogaty w przeciwutleniacze, witamin, kwasy omega-3, które wykazują ogólne działanie chroniące nasz układ odpornościowy.

Reguluje poziom cukru we krwi

Jednonienasycone kwasy tłuszczowe mogą zapobiegać lub odwrócić oporność insulinową, która jest głównym czynnikiem przyczyniającym się w cukrzycy typu 2. Wysoka zawartość błonnika rozpuszczalnego w awokado pomaga poprawić kontrolę stężenia glukozy we krwi. Awokado ma również niski indeks glikemiczny żywności. 

Pomaga w trawieniu 

Awokado mają kompleks witamin B, które pomagają w uwalnianiu enzymów trawiennych stosowanych w procesie trawienia. Ponadto, awokado poprawia zdolność organizmu do wchłaniania substancji odżywczych, która jest podstawową funkcją procesu trawienia. Awokado należą również do grupy produktów alkalicznych, które wyrównują poziom pH w organizmie. Zobacz inne produkty alkaliczne, przyczyniające się do równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie.

Awokado dla zdrowych oczu

Awokado również pomaga w utrzymaniu zdrowego wzroku. Awokado jest bogate w karotenoidy - luteinę, przeciwutleniacz, który chroni oczy od stresu oksydacyjnego, który to prowadzi do zaćmy czy zwyrodnienia plamki żółtej. Zobacz jeszcze właściwości selera naciowego. 

Awokado w odchudzaniu

Chociaż awokado jest pokarmem o wysokiej zawartości tłuszczu i kalorii, uważany jest za dobry dla utraty wagi. Jednonienasycone tłuszcze występujące w awokado należą do tzw. "dobrych" tłuszczów, które pomogą zaspokoić głód. Awokado jest również źródłem L-karnityny - to aminokwas stosowany do metabolizowania tłuszczu. Awokado ma również dobre ilości błonnika rozpuszczalnego i nierozpuszczalnego, potrzebne w organizmie, aby zachować sprawne działanie układu trawiennego. Jedzenie produktów bogatych w błonnik przyczynia się również do utraty wagi. Zobacz również porady, jak szybko schudnąć z brzucha.

Awokado właściwości -  pamiętajcie, awokado to jedno z najbezpieczniejszych owoców, które można spokojnie kupić z upraw tradycyjnych. Ponieważ gruba skóra chroni awokado przed pestycydami.

Żródło: tu - awokado właściwości

Zobacz jeszcze