Jest takie powiedzenie "zjedz jedno jabłko dziennie, a lekarz nie będzie ci wcale potrzebny". Ale niewiele osób wie, że banan ma również wiele korzyści zdrowotnych, a to za sprawą zawartych w nich wielu witamin i składników odżywczych. Oto niektóre z nich, które występują w bananie. Banan wartości odżywczewęglowodany, witaminy A, C i B6, żelazo, fosfor, wapń, magnez, cynk, sód, potas i naturalne cukry, takie jak sacharoza, fruktoza i glukoza. To delikatny owoc, bardzo łagodny dla naszego przewodu pokarmowego. Rzadko kiedy wywołuje alergię. 

Banan wartości odżywcze - poznaj 10 niesamowitych korzyści zdrowotnych bananów.

1. Reguluje wypróżnienia

Banany zawierają sporą ilość błonnika nierozpuszczalnego, który przemieszczając się przez przewód pokarmowy, oczyszcza nasz organizm.

2. Szybkie źródło energii

Banany mają unikalną mieszankę witamin, minerałów i węglowodanów, które zapewniają szybki dopływ energii. Ponadto banany to mieszanka trzech naturalnych cukrów: glukozy, sacharozy i fruktozy. Połączenie tych cukrów ma wielki potencjał energetyczny. Śmiało zjedz banana po treningu, aby szybko odzyskać siły i energię.

3. Banan łagodzi wrzody żołądka

Banany działają korzystnie na nasz żołądek na dwa sposoby. Po pierwsze, kilka substancji zawartych w bananach pomaga wytworzyć ochronną warstwę śluzu w żołądku, który służy jako bariera przed kwasami żołądkowymi. 

Pomaga również neutralizować kwasowości pokarmów, które mogą przyczynić się do powstawania wrzodów. Po drugie, banany zawierają inhibitory proteaz, które pomagają wyeliminować bakterię w żołądku, która jest jedyną z głównych przyczyn choroby wrzodowej żołądka.

4. Wsparcie dla zdrowego serca

Banany są bogate w potas, który jest niezbędny dla serca. Potas przemieszcza się do komórek w całym organizmie i pomaga naszemu układowi krążenia dostarczyć tlen do mózgu. Osoby, których dieta oparta jest o pokarmy bogate w potas, takie jak nasz banan, mogą znacznie zmniejszyć ryzyko udaru mózgu, regulować ciśnienie krwi i zapobiegać różnym chorobom serca. Zobacz jeszcze jak cynamon pomaga zmniejszyć ryzyko zawału serca.

5. Zdrowa słodka przekąska

Jeśli szukasz artykułów żywnościowych, które warto kupować za każdym razem robiąc zakupy, pakuj do koszyka banany. To idealna słodka przekąska. Banany zawierają mało tłuszczu, a wysoką zawartość błonnika oraz witamin. Jak wiemy błonnik wchłania wodę i zajmuje dużo miejsca w żołądku, utrzymując na długo uczucie sytości. Ze względu na swój naturalnie słodki smak, jest idealny, kiedy mamy ochotę sięgnąć po coś słodkiego. Ale uwaga, jeśli jesteśmy na diecie jedzmy go, co drugi, trzeci dzień. Lubisz zdrowe słodkie przekąski przeczytaj jeszcze: ksylitol, stewia.

6. Źródło żelaza

Banany są dobrym źródłem żelaza dla osób cierpiących na anemię. Regularne spożywanie bananów oraz innych produktów bogatych w żelazo, może stopniowo zmniejszyć objawy związane z niedokrwistością w tym zmęczenie, zawroty głowy, bóle głowy, duszność i szybkie bicie serca. 

7. Idealny na poranne mdłości

Jeśli jesteś w ciąży i szukasz sposobu na poranne mdłości, zjedz banana. Banan ma właściwości uspokajające, pomoże przywrócić optymalny poziom glukozy we krwi. Co z kolei pomaga w zwalczaniu nudności. Dlatego zaleca się kobietą w ciąży, zjedzenie banana, tuż po obudzeniu się rano. Banany również wspierają rozwój fizyczny dziecka. 

8. Zdrowie oczu

Banany zawierają witaminę A oraz witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, które są niezbędne dla zdrowia oczu. Odpowiednie dzienne spożycie witaminy A, zmniejsza również ryzyko tzw. kurzej ślepoty. Zobacz jeszcze właściwości awokado, dla zdrowych oczu.

9. Leczy ukąszenia komara

Ugryzienie komara może spowodować czasami bardzo bolesne swędzenie. Dobrym sposobem jest natarcie ukąszonego miejsca wewnętrzną skórką od banana. Ponoć jeśli będziemy tarli ukąszone miejsce przez pięć - dziesięć minut, znacznie zmniejszymy swędzenie i obrzęk. Ta prosta recepta często działa lepiej niż kremy lub leki z apteki.

10. Na dobre samopoczucie

Banany zawierają tryptofan, rodzaj aminokwasu, który organizm przetwarza w serotoninę. Serotonina wpływa na dobre samopoczucie, zapewnia zdrowy sen. Serotonina również poprawia nastrój, relaksuje i ogólnie sprawia, że czujemy się szczęśliwsi. To również źródło magnezu.

Ale uwaga! Banan wartości odżywcze ma, ale również banany mają sporo cukrów i dość wysoki indeks glikemiczny - 65. Dlatego jedzenie bananów nie zaleca się diabetykom.

Źródło: tu 

Zobacz jeszcze