Efektem jojo nazywa się wahania masy ciała, które często pojawiają się podczas odchudzania. Efekt ten ma kilka przyczyn, a polega na tym, że po okresie redukcji wagi następuje jej szybko przyrost. Często przy takich wzrostach osiąga się większą wagę, niż wyjściowa, i w dużo szybszym czasie. Według specjalistów o takim efekcie można mówić, jeśli w ciągu pięciu miesięcy wzrost wagi ciała przekracza 10 procent tego, co zostało osiągnięcie przy odchudzaniu. Co ważne, na początku przyrosty te są bardzo małe, więc wiele osób nie zwraca na nie uwagi. I nagle po kilku miesiącach okazuje się, że znowu trzeba myśleć o nowych ubraniach. Zjawisko to jest bardzo niekorzystne dla osób, które się odchudzają. Nie tylko powoduje powrót problemów wynikających z nadmiernej wagi, ale też osłabia wiarę w sukces i motywację. Jak pokazują statystyki, niewiele odchudzających się osób jest w stanie utrzymać osiągniętą wagę na stałe. Niejednokrotnie potrzeba aż kilku lat na to, żeby organizm odpowiednio się przyzwyczaił do nowych warunków i ryzyko efektu jo-jo minęło.

Przyczyny efektu jo-jo

Ewolucja tak zaprogramowała nasze organizmy, że potrafią one radzić sobie nawet w najtrudniejszych warunkach. Długotrwały okres niedoboru pożywienia powoduje, że jak tylko pojawi się jego większa ilość, to od razu jest ono magazynowane. Na tym właśnie polega mechanizm jo-jo, po prostu odkładane są zapasy na wypadek powrotu gorszych czasów. Dlatego też jedną z głównych przyczyn powstawania tego efektu jest zbyt szybkie tempo odchudzania się, niejednokrotnie z wykorzystaniem tak zwanych diet-cud czy preparatów odchudzających. Gwałtowne chudnięcie wprowadza organizm w stan oszczędzania energii, a każda późniejsza nadwyżka jest od razu magazynowana. Trzeba też pamiętać o regularnych ćwiczeniach, które są niezbędne do utrzymania odpowiedniej wagi ciała. Regularne trenowanie podnosi tempo metabolizmu a poza tym jest bardzo korzystne dla zdrowia. Dużym błędem, często powodującym powtórny przyrost wagi, jest powrót do starych nawyków. Wiele osób po zakończeniu diety zaczyna jeść tyle samo, ile przed nią, i to niestety także przyczynia się do powstawania efektu jo-jo.

Jak uniknąć efektu jo-jo

Prawidłowa dieta jest ważna w procesie odchudzania, ale jeszcze ważniejsze jest to, co się robi po jej zakończeniu. A tutaj niestety wiele osób popełnia błąd myśląc, że skoro już uzyskali to co chcieli, to mogą bezkarnie powrócić do starych nawyków. Aby uniknąć efektu jo-jo przede wszystkim należy ograniczyć tempo odchudzania, optymalnie jest do 1 kg na tydzień. Szybsza utrata wagi nie jest korzystna, gdyż organizm może nie zdążyć przystosować się do zmian. Kolejnym niezbędnym elementem unikania efektu jo-jo jest aktywność fizyczna. Trening kilka razy w tygodniu nie tylko pozwoli utrzymać ciało w dobrej formie, ale również podtrzyma efekty diety. Nie należy też wracać do starych nawyków po osiągnięciu upragnionej wagi. Można oczywiście przejść na normalne odżywianie, bez wyrzeczeń, ale należy to robić wolno. Natomiast absolutnie nie wolno z powrotem sięgać po produkty niezdrowe i przekąski, zwłaszcza pod wpływem emocji czy stresu.

Powyżej zostały przedstawione najważniejsze informacje dotyczące problemów z efektem jo-jo. Więcej wiadomości na ten temat można znaleźć między innymi w serwisie suplementy-odchudzanie, który publikuje sporą ilość przydatnych artykułów o diecie i odchudzaniu.