Zdrowe odżywienie to nie tylko jedzenie zdrowych produktów, ale również jedzenie w odpowiednich proporcjach i w odpowiednim czasie. Późna, ciężka kolacja może obciążyć nasz układ trawienny, a tym samym zakłócić nas sen. Oczywiści może przyczynić się również do zwiększenia naszej masy ciała, ponieważ nie możemy spalić wiele kalorii podczas snu.

Dietetyczna kolacja czyli czego unikać

Wielu z nas na diecie robi również błąd i pomija kolację. To niestety zły pomysł. Głód będzie nas budził oraz zachęcał do wieczornego podjadania.

Dziś lista najgorszych produktów, które można zjeść na noc.

Kawa

kawa

kawa

 

Kofeina ma tymczasowe działanie pobudzająca i wypita późnym popołudniem może zakłócić nasz prawidłowy sen. Obniża jego jakość, powoduje, że sen jest płytki, a zasypianie może być trudniejsze. Kawa bezkofeinowa nie jest najlepszą alternatywą. Ponieważ nie jest ona całkowicie pozbawiona kofeiny. Dlatego dobrym rozwiązaniem jest picie herbat ziołowych przed snem.

Alkohol

alkohol

alkohol

Alkohol może spowodować efekt senności, ale nie wpływa pozytywnie na jakość snu. Wiele badań nad wpływem alkoholu na nocny sen, wykazuje, że chociaż alkohol zmniejsza czas potrzebny do zaśnięcia, a nawet zwiększa głęboki sen, to ma tendencję do zmniejszenia fazy REM (Rapid Eye Movement). Zazwyczaj podczas snu mamy od 6 do 7 cykli snu REM. Z alkoholem w organizmie ilość może być zmniejszona do 1 lub 2 cykli. Alkohol może także powodować chrapanie oraz skrócenie oddechu.

Czerwone mięso

steki

steki

Soczysty stek czy inne potrawy z czerwonego mięsa nie są dobrym rozwiązaniem na dietetyczną kolację. Ze względu na wysoką zawartość tłuszczu i białka, trawimy te pokarmy dość długo, a tym samym organizm nas musi ciężko pracować podczas snu. Dlatego następnego ranka możesz czuć się ospałym. Dobrym rozwiązaniem na dietetyczną kolację jest chude mięso i warzywa. Unikaj jednak takich warzyw jak kalafior, brokuły i kapusta, ponieważ mogą one spowodować gazy w jamie brzusznej.

Żółty ser

pizza

pizza

Na noc nie polecamy również tłustych serów. Żółte sery, choć pyszne, są tłuste i bardzo kaloryczne. Jeśli lubisz sery i chcesz zjeść dietetyczną kolację, sięgnij po serek wiejski lub mozzarellę.

Fast-foody

fast-food

fast-food

Jedzenie frytek, cheeseburgerów czy innych fast-foodów nie służy zdrowiu, szczególnie jeśli robimy to w nocy. Fast-foody są bogate w tłuszcz, który niestety długo trawimy. Ponadto fast foody są bardzo kaloryczne i nie zawierają cennych substancji takich jak błonnik, witaminy czy składniki mineralne.

Napoje gazowane

napoje gazowane

napoje gazowane

Słodkie napoje gazowane, są nie tylko pełne pustych kalorii, ale mogą one również zwiększyć ciśnienie w żołądku i powodować dolegliwości żołądkowe. Ponadto, duża ilość cukru w wielu napojach gazowanych, powoduje wzrost poziom energii w organizmie co może zakłócić sen. Pamiętajmy, że niektóre napoje gazowane, zawierają słodzik oraz kofeinę, która również zakłóca sen.

Czekolada

gorzka czekolada

gorzka czekolada

Pomimo, że czekolada, zawiera przeciwutleniacze, jedzenie jej w nocy nie jest dobrym pomysłem. Czekolada zawiera środki pobudzające takie jak kofeina oraz teobrominy. Dodatkowo czekolada mleczna, choć ma niższy poziom kofeiny, jest naładowana cukrami i tłuszczem. Dlatego unikajmy jedzenia czekolady, batonów i słodkich smakołyków na noc.  Powodują nie tylko skok energii, ale również skok poziomu glukozy we krwi, którego organizm nie potrzebuje na noc. A w ten sposób organizm magazynuje nadmiar glukozy w postaci tłuszczu.

dietetyczna kolacja - kiełbasa czy jabłko

dietetyczna kolacja - kiełbasa czy jabłko

Dodatkowe wskazówki

Zjedz kolację co najmniej 2 godziny przed pójściem do łóżka.
Zjedz dietetyczną kolację, aby uniknąć wieczornego podjadania.
Nie jedz zbyt dużo owoców na noc. Owoce są bogate w cukier. 
I pamiętaj, że stres może zakłócić sen i zachęcić do wieczornego podjadania.

Zobacz jeszcze