Spirulina – 7 podstawowych właściwości, o których warto wiedzieć

Moda na zdrowe odżywianie oraz naturalne suplementy diety trwa w najlepsze. Przyjrzyjmy się spirulinie, glonowi morskiemu o szmaragdowej barwie którego popularność każdego dnia zaczyna ciągle wzrastać. Co przemawia za coraz częstszym stosowaniu tej rośliny oraz nieuwzględnieniu jej w planach żywieniowych ? Poznajcie 7 głównych właściwości spiruliny, które powinny was przekonać o prozdrowotnym charakterze i niebywale skutecznym działaniu na nasz organizm.

Fakt #1 Źródło pełnowartościowych protein

Białko to jeden z trzech podstawowych makroelementów naszego organizmu, którego źródło jednoznacznie kojarzy się z mięsem i produktami mlecznymi. Oprócz soi i orzechów, do roślinnych pokładów protein można zaliczyć spirulinę. Zielononiebieski glon charakteryzuje się zawartością prawie 70% pełnowartościowego białka, co stanowi idealne rozwiązanie dla osób stroniących od pokarmów pochodzenia zwierzęcego. Przykładowo, tofu które jest jednym z najczęściej wybieranych źródeł białka w dietach wegetariańskich posiada o 375% mniej protein niż ta morska alga.

Fakt #2 Naturalne oczyszczenie

Spirulina to skarbnica polifenoli – związków odpowiedzialnych za proces usuwania i zwalczania wolnych rodników z naszego organizmu. Wolne rodniki to niezwykle szkodliwe substancje, prowadzące do nasilenia reakcji oksydacyjnych w ludzkim ustroju co objawia się między innymi przyśpieszeniem procesu starzenia, spadkiem odporności, łatwiejszą zachorowalnością czy pogorszeniem kondycji naszej skóry.

Fakt #3 Ochrona dla skóry

Oprócz wyżej wymienionej właściwości antyoksydacyjnej, spirulina posiada jeszcze jedną zdolność ochronną dla naszej skóry. Mowa tu o obecności chlorofilu, fikocyjaniny i fikoerytryny – związków będących barwnikami determinującymi szmaragdowo-turkusowy kolor rośliny. Dzięki nim możemy być pewni, że spirulina zapewni odpowiednią protekcję przed szkodliwym działaniem intensywnego promieniowania słonecznego. Warto też dodać, że barwniki spirulinowe przyczyniają się do poprawy jędrności i elastyczności skóry poprzez intensyfikację jej odżywiania.

Fakt #4 Bogactwo żelaza

Osoby stosujące diety bezmięsne często borykają się z problemami anemii bądź niedokrwistości. Powodem jest niedobór podstawowego mikroelementu wchodzącego w skład naszej krwi. Chodzi oczywiście o żelazo. Powszechnie wiadomo, że jednym z najlepszych źródeł tego pierwiastka jest szpinak. Wiedzieliście jednak, że spirulina posiada aż 2300% więcej żelaza niż wspomniany przysmak Papaja? Co więcej, forma żelaza występująca w morskim glonie jest o wiele lepiej przyswajalna co warunkuje lepszą jego lepszą jakość.

Fakt #5 Spirulina działa antynowotworowo

Slogan "antynowotworowy" jest przypisywany większości naturalnych suplementów diety, ale w przypadku spiruliny jego użycie jest jak najbardziej uzasadnione. Pierwszym argumentem "za" wspomniana już duża ilość polifenoli, które skutecznie zapobiegają reakcjom utelniania i procesom nowotworzenia. W celu dokładnego zobrazowania, szacuje się że zawartość beta-karotenu w spirulinie jest o 3900% większa niż w popularnej marchwi!

Fakt #6 Morskie wsparcie dla naszych kości

Spirulina posiada też bardzo duże pokłady wapnia, będącego podstawowym składnikiem budującym nasz szkielet. Szmaragdowa alga niejednokrotnie jest polecana jako składnik diet w krajach śródziemnomorskich, u osób starszych. Dlaczego? Wraz z wiekiem zmniejsza się masa kostna. Natomiast w spirulinie znajdziemy o 300% więcej wapnia niż chociażby w mleku i jogurtach.

Fakt #7 Ogrom składników mineralnych

Poza wspomnianymi już składnikami i właściwościami, spirulina stanowi swoisty magazyn wielu innych lecz równie cennych dla naszego zdrowia składników. Za przykład mogą posłużyć cynk, krzem, mangan, siarka czy analogi witaminy B12, ale też i kwas gamma-linolowy, który stanowi bardzo skuteczny sposób na obniżenie nadmiernego poziomu cholesterolu. Jak widać, spożywanie spiruliny ma bardzo holistyczne zastosowanie i ciężko nie uznać jej za roślinę prozdrowotną.

Zobacz jeszcze