Jak żyć zdrowo?
Uncategorized

Jak żyć zdrowo? Na co zwracać uwagę?

Na przełomie ostatnich lat możemy zaobserwować wzmożone zainteresowanie trendem na prowadzenia zdrowego stylu życia. Choć w codziennym życiu nie brakuje nam licznych obowiązków, nie mniej jednak warto poświęcić chwilę, aby zastanowić się nad wprowadzeniem kilku drobnych modyfikacji, które z pewnością wywrą pozytywny wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie.

Przede wszystkim dieta

Aby zmienić swoje dotychczasowe nawyki, pierwsze co wymaga korekty to codzienna dieta. Wcale nie chodzi o wprowadzenie jakiś radykalnych postanowień, a jedynie drobnych poprawek, które z pewnością odniosą pożądany skutek. Dietetycy jak mantrę powtarzają, że w pierwszej kolejności należy wzbogacić swoje codzienne menu w odpowiednią porcję warzyw i owoców. Dzieje się tak, ponieważ obfitują w niezliczoną ilość witamin i składników mineralnych, które pomagają uzupełnić niedobory witaminowe. Chronią tym samym przed chorobami cywilizacyjnymi, a także przed nowotworami, jednocześnie wzmacniając odporność. Z uwagi na pozytywne właściwości, zaleca się spożywanie przynajmniej 600-700 gram warzyw i owoców dziennie. Optymalnie byłoby, gdyby były dodawane do każdego posiłku, najlepiej w formie surowej, gdyż wtenczas zachowują najwięcej cennych składników.

Kolejną kwestią zdrowego trybu życia jest ilość zjadanych posiłków dziennie. Specjaliści zalecają, aby nasz jadłospis składał się z trzech porcji podstawowych – śniadanie, obiad, kolacja oraz dwóch uzupełniających – drugie śniadanie i podwieczorek. Regularnie spożywane posiłki mają wpływ na utrzymanie stałego poziomu cukru we krwi, co jednocześnie chroni nas przed nagłym i trudnym do pohamowania uczuciem głodu.

zdrowa dieta

Ostrożnie z tłuszczem i cholesterolem

Restrykcyjnej kontroli powinna podlegać ilość spożywanych tłuszczów pochodzenia zwierzęcego i cholesterolu. Wyjątkiem są jedynie tłuszcze roślinne, które wywierają nieoceniony wpływ na nasze zdrowie. A zatem tłuste wędliny i mięsa zamieniamy na tłuste ryby morskie, masło i smalec na oleje roślinne, zaś śmietanę na odtłuszczony jogurt. Organizm człowieka nie posiada umiejętności produkowania wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, stąd ich suplementacja rybami morskimi jest rzeczą szalenie istotną. Bardzo niekorzystne dla zdrowia człowieka są tłuszcze trans, masowo pojawiające się w żywności fast-food czy twardych margarynach.

Sport to zdrowie

Choć zmiana nawyków żywieniowych jest dla wielu osób nie lada wyzwaniem, tak wprowadzenie aktywności fizycznej okazuje się jeszcze trudniejszym zadaniem. Wielu z nas często tłumaczy się brakiem czasu. W istocie jednak, wystarczy pół godziny dziennie dwa razy w tygodniu, aby stosunkowo szybko móc cieszyć się zgrabnym ciałem. Ćwiczenia fizyczne nie tylko wysmuklają ciało, ale również zwiększają wydolność organizmu, wywierając znaczący wpływ na układ sercowo-naczyniowy. Jak dowiodły badania, sport zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia nowotworu, podnosząc funkcjonowanie układu odpornościowego.

Unikaj soli

Choć sód znajdujący się w soli jest składnikiem potrzebnym dla organizmu, to jednak jego zbyt duża ilość wpływa na wzrost ciśnienia tętniczego. Dlatego konieczne jest nie tylko ograniczenie ilości dodawanej soli w codziennych potrawach, ale również unikanie produktów szczególnie obfitujących w sól – konserwy mięsne, gotowe dania, paluszki, chipsy, koncentraty do zup.

Autor artykułu
Artykuł powstał we współpracy z apteką internetową i-Apteka.pl.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *